Noodnummers en e-loket: hoe gebruik je ze?

Gepubliceerd op maandag 22 juni 2020 9.59 u.
In noodgevallen is het nummer 112 beschikbaar. Bij storm of wateroverlast activeert De FOD Binnenlandse Zaken ook 1722. In Gemeenten waar de brandweerzone een e-loket heeft, moeten de burgers echter het e-loket gebruiken in plaats van 1722.

Levensgevaar: 112

De brandweer helpt eerst mensen die in levensgevaar zijn. Wanneer zo'n situatie zich voordoet, bel je 112. Dat kan een ongeval zijn, maar ook een gevaar op de openbare weg zoals een omgevallen boom, instortingsgevaar, een doorgesneden kabel, brandgevaar,...

Hulp nodig maar geen risico op levensgevaar: probeer eerst het e-loket

Wanneer je de hulp van de brandweer nodig hebt maar er is geen risico op levensgevaar, dan gebruik je in de eerste plaats het e-loket, ook wanneer Binnenlandse Zaken 1722 heeft geactiveerd. 

https://www.brandweerzonecentrum.be/e-loket

Dat gaat bijvoorbeeld over een ondergelopen kelder, waterlast op de openbare weg, een wespennest,...

Bel je naar 1722, dan zal eerst naar je postcode gevraagd worden. Omdat in Melle de brandweer over een e-loket beschikt, zal je daarnaar worden doorverwezen. Dit zorgt ervoor dat de operatoren die de telefoons beantwoorden, zich zo goed mogelijk kunnen toeleggen op de dringende gevallen. 

Na het invullen van het formulier, moet je even geduld oefenen. De brandweer bekijkt alle situaties en bepaalt wie er eerst geholpen moet worden. Eens je melding is aangekomen, zal er een ploeg langskomen. Neem enkel opnieuw contact op wanneer de situatie is opgelost en er geen brandweerploeg meer moet langskomen. 

Heb je geen computer, tablet of smartphone; of werkt het e-loket of het internet niet om technische redenen, dan mag je alsnog naar 112 bellen. 

Hulp nodig maar niet van de brandweer? Contacteer een vakman. 

Dakpannen goedleggen, hagelschade aan een auto, een loshangende tak in je tuin zonder verder gevaar... dat is geen klus voor de brandweer. Hiervoor bel je best een vakman.

Verzekeringen

Heb je schade opgelopen, dan geef je dit aan bij je verzekeringsmaatschappij. Hiervoor contacteer je niet 1722. Op www.abcverzekering.be vind je een checklijst terug met alle stappen die je kan ondernemen bij stormschade.